14/4 – Jona sjösätter då med start klockan 08.00. Meddela honom om du vill komma: jona@smoland.de

27/4 – Klubbens ordinarie sjösättning är inbokad med Tommy Engman lördag den 27 april, start  kl 08:00.

4/5 – Alternativ sjösättningsdag blir lördag den 4 maj, start kl 08.00. Kontakta Hans Milesson 070-5281661 om du vill sjösätta den dagen.

Bergkvara Båtklubb bjuder på fika och något att äta 27/4 och 4/5.

Sjösättning är när ett fartyg eller båt sätts eller går i sjön. Sjösättningen är omgärdad av traditioner, och det är vanligt att båten döps vid första sjösättningen.

Fartyg byggs på stapelbädd, en betong- eller stålkonstruktion som är klädd med trä i fartygets längdriktning. Mot fartyget är fästa skrån efter skrovets form som har motsvarande längsgående trä. Emellan träet ligger oftast fårtalg för att få glid vid sjösättning.

Mindre fartyg och båtar sjösätts med slipvagn, lyftkran eller slamkrypare. Små båtar som transporteras på trailer sjösätts via en sjösättningsramp.