Nu är utprickningen klar för i år 2022 mellan Bergkvara och Örarevet.

Nu är utprickningen klar, hela vägen upp till Ör. Bryggan på Ör är inte utlagd ännu.

En av prickarna (den gröna) som Djursviks varv sätter är avbruten strax över vattenytan. Den är kanske inte så viktig för vår farled fast vi ska ändå göra en slätprick och sätta där om inte Djursviks varv sätter ut en ny prick de närmaste dagarna.

Om någon missade förra årets information om farleden läggs här med informationen ut en gång till:

Här kommer en beskrivning:

Fram till röd prick nr 23 utanför Törnholmen är det som vanligt.
Därefter styr du Kurs 030 grader och då ska du se röd prick nr 24.
Efter röd  nr 24 girar du babord till Kurs 335 grader och då kommer du mellan röd 25 och grön 26.
Mellan ”dubbelprickarna” 25 och 26 girar du styrbord och sätter kurs mot den sista röda pricken, nr 27.
Därefter mot bryggan (sjöboden längst in i viken)

Kör försiktigt som vanligt och ha alltid kikaren framme. Det finns platser där djupet bara är 1,3 m mitt i farleden vid normalvatten.

Utprickningskommittén i Bergkvara Båtklubb: Lennart

Det gäller alltid att åka försiktigt i trånga farleder. Flytande sjömärken är ett hjälpmedel men de kan försvinna eller flyttas av väder och vind. De kan också bli påseglade och faktiskt även bli utsatta för sabotage.

Lär dig mer om utprickning hos fyr.org

Dela denna nyhet